Krajský úřad Kraje Vysočina vydal 20. srpna 2024 Rozhodnutí o umístění stavby obchvatu Třebíče. Tento dokument, který má 179 stran, podrobně popisuje trasu plánovaného obchvatu, včetně napojení na silniční síť, přeložky inženýrských sítí, veřejné osvětlení, demolici budov, úpravy na železnici, stavbu protihlukových stěn a úpravy okolní vegetace.
Číst dál: Obchvat Třebíče: Rozhodnutí o stavbě bylo schváleno
Ve čtvrtek 29. února připravilo v Třebíči Energetické Třebíčsko odborný seminář nazvaný Obchvat Třebíče – příležitost pro rozvoj města a firem. Vedle zastupitelů města se semináře zúčastnili členové sdružení, firmy, které vloni podpořily iniciativu za podporu vybudování obchvatu (firma Klee, firma Yashica, firma SmartPlan, firma Archeon, firma SOBOS) a také Okresní hospodářská komora Třebíč.
V pondělí 15. ledna vydal Krajský úřad kraje Vysočina souhlasné závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru stavby třebíčského obchvatu (I/23 Třebíč, obchvat) na životní prostředí. Takzvaná velká EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) byla zpracována pro oznamovatele a investora obchvatu, Ředitelství silnic a dálnic ČR, a vypořádává i připomínky spolků i jednotlivců.
Vyplývá to z rozhodnutí Nejvyššího soudu, vydaného 20. dubna letošního roku. Na Nejvyšší správní soud se s kasační stížností loni na jaře obrátily tři podnikatelské subjekty z Třebíče, které podaly desítky námitek proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně s tím, že nesouhlasí s trasou plánovaného obchvatu města. Krajský soud totiž jejich námitky z roku 2021 loni zamítl.
Všechny „varianty“ třebíčského obchvatu, vedené volnou krajinou, by pro přírodu (živočichy i rostliny) byly daleko škodlivější, než schválená trasa. Vyplývá to z rozhodnutí Ministerstva životního prostředí (MŽP), které i těmito slovy reagovalo na odvolání spolku Děti Země a spolku Obchvat Třebíče.
Číst dál: Ministerstvo životního prostředí zamítlo odvolání Dětí Země a spolku Obchvat Třebíč
TŘEBÍČ – V minulém čísle Horáckých novin, jsme vám představili průzkum veřejného mínění, který pro třebíčskou radnici zpracoval jihlavský sociolog Daniel Hanzl. Nezávisle na tomto průzkumu jsme se ptali náhodných občanů na obchvat a jaký mají názor na dopravní situaci v Třebíči. Většina dotázaných cítí, že je obchvat potřeba.
Číst dál: NAPSALI O NÁS: Jak vidí obchvat lidé z Třebíče a jejího okolí
S vybudováním obchvatu Třebíče souhlasí bezmála 70 procent obyvatel města. Vyplynulo to z průzkumu veřejného mínění, který v dubnu a květnu pro třebíčskou radnici zpracoval jihlavský sociolog Daniel Hanzl.
Na základě četných dotazů zveřejňujeme přílohu k usnesení vlády včetně části technické studie firmy Metroprojekt.
Číst dál: Finální varianta obchvatu je součástí usnesení vlády.
Rozhovor Vítězslava Jonáše pro Třebíčský zpravodaj.
V květnu obdrží vláda ČR od Státního výboru pro jadernou energetiku doporučení, jak financovat výstavbu nových jaderných zdrojů. Ministr průmyslu v demisi Tomáš Hüner uvedl, že v souladu s energetickou koncepcí státu se stavět určitě bude. Otázkou zůstává, zda v Temelíně, nebo v Dukovanech. Jak se na výstavbu nových bloků díváte vy?
Vyvíjíme obrovský tlak na to, aby se co nejrychleji vyřešily všechny potřebné kroky a výstavba v Dukovanech se urychlila. Naprosto zásadní věcí pro výstavbu pátého bloku naší elektrárny je dopravní infrastruktura. Žijeme ve středozemí, to znamená, že dálková přeprava komponent pro výstavbu povede zejména po silničních trasách. A nejenom těch nadměrných, veškerý materiál, který se bude dovážet lodními trasami z Hamburku, bude potřeba do Dukovan přepravit, ať už vlaky nebo po silnicích.
Číst dál: O přípravě regionu a dopravní infrastruktury na výstavbu 5. bloku