Ministr dopravy, Aleš Kratina, Monika Oborná

Předseda spolku Regio 2020 Aleš Kratina s poslankyní Monikou Obornou (ANO 2011) jednali s ministrem dopravy v demisi Danem Ťokem. Schůzka byla iniciována kvůli požadavku na vyřešení dopravní situace ve Vladislavi a v prostoru mezi Vladislaví a Třebíčí na silnici I/23 a konala se v úterý 17. dubna.

Jelikož se momentálně účastním železniční konference v Pardubicích, šel jsem se večer proběhnout a pořídil pár fotografií místních dopravních řešení.

Pardubice jsou průmyslové krajské město, ležící na soutoku Labe a Chrudimky. Prochází přes ně I. a III. tranzitní železniční koridor a silnice první třídy č. 2, 36 a 37. Když se v minulém století modernizovala železniční trať a budovaly průmyslové podniky, vyžádalo si to přeložky silnic v rámci města, včetně místních komunikací, v devadesátých letech začalo také budování obchvatu silnice č. 37 od Chrudimi na Hradec Králové v těsné blízkosti zastavěných částí města.

TŘEBÍČ (red) – O obchvatu Třebíče se mluví už několik let. V posledních dnech je to ovšem znovu aktuální téma. Také v radničním zpravodaji je mu věnovaná celá příloha. Zeptali jsme se proto místostarosty Vladimíra Malého, který má dopravu ve své gesci, proč právě teď se o obchvatu tak často hovoří.

TŘEBÍČ (red) - V posledních měsících se velmi hlasitě diskutuje o možné další výstavbě nových jaderných zdrojů v Dukovanech. Jaké jsou aktuální informace a souvislosti, na to nám odpoví náměstek hejtmana Kraje Vysočina Pavel Pacal.

Třebíčsko - Rok 2018 bude pro Třebíčsko rokem zásadním. Vláda by měla rozhodnout o stavbě nového jaderného bloku v Dukovanech. Znamenalo by to příležitost pro místní firmy, velmi rychle by také vznikly obchvaty měst a obcí, na které by se jinak dostalo až v daleké budoucnosti, nebo vůbec.


Kdo zaplatí výstavbu nového jaderného bloku a která firma jej postaví, měla rozhodnout už minulá vláda v roce 2016. Nestalo se tak ani letos. „Potřebujeme, aby vláda učinila rozhodnutí v první polovině roku, nejlépe v březnu či dubnu,“ zopakoval vládní zmocněnec pro jadernou energetiku Ján Štuller a poukázal na harmonogram přípravných prací.

Vláda dnes schválila návrhy na úpravu silnic, mostů a vodních cest, které jsou nutné pro přepravu součástí nových jaderných reaktorů a dalších rozměrných zařízení pro jaderné elektrárny v Dukovanech a v Temelíně. Tyto úpravy komunikací si vyžádají stovky milionů korun. Na internetových stránkách to oznámil Úřad vlády. Ministerstvo chystá prohloubení dna Labe a Vltavy, demolici nevhodných mostů a výstavbu nových, a také podepření dalších mostů, přes které by měla projíždět nákladní auta naložená zařízeními pro jaderné elektrárny.

Zatímco některá města se neúspěšně snaží i desítky let prosadit výstavbu silničního obchvatu, v Třebíči se ho možná dočkají výrazně dřív.

České přístavy, Povodí Labe, Kraj Vysočina, CETIN, Ředitelství silnic a dálnic, město Havlíčkův Brod, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Ředitelství vodních cest a Povodí Vltavy. To jsou vlastníci či správci komunikací, na nichž jsou plánovány úpravy v souvislosti s chystanou dostavbou jaderných elektráren. Hotovo by mělo být do podzimu 2029.

V listopadu 2029 by se na českých a moravských silnicích měly objevit první nadměrné náklady pro nové jaderné zdroje v Dukovanech a Temelíně. Bude však potřeba řady stavebních opatření, aby kolosy mohly projet. Víme, kde se bude stavět a upravovat.

Stát sepisuje seznam silnic, které bude nutné vybudovat kvůli dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Figuruje na něm i obchvat Třebíče, pro místní zatím jen letité přání z říše snů.


Jedině po silnici a po Labi půjde přepravit na staveniště pátého bloku jaderné elektrárny nadměrné náklady. Vláda sice ještě nevyslovila definitivní politické „ano“ dostavbě Dukovan, ale už teď se rozjela řada podpůrných usnesení.