Ve čtvrtek 29. února připravilo v Třebíči Energetické Třebíčsko odborný seminář nazvaný Obchvat Třebíče – příležitost pro rozvoj města a firem. Vedle zastupitelů města se semináře zúčastnili členové sdružení, firmy, které vloni podpořily iniciativu za podporu vybudování obchvatu (firma Klee, firma Yashica, firma SmartPlan, firma Archeon, firma SOBOS) a také Okresní hospodářská komora Třebíč.

V pondělí 15. ledna vydal Krajský úřad kraje Vysočina souhlasné závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru stavby třebíčského obchvatu (I/23 Třebíč, obchvat) na životní prostředí. Takzvaná velká EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) byla zpracována pro oznamovatele a investora obchvatu, Ředitelství silnic a dálnic ČR, a vypořádává i připomínky spolků i jednotlivců.

Vyplývá to z rozhodnutí Nejvyššího soudu, vydaného 20. dubna letošního roku. Na Nejvyšší správní soud se s kasační stížností loni na jaře obrátily tři podnikatelské subjekty z Třebíče, které podaly desítky námitek proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně s tím, že nesouhlasí s trasou plánovaného obchvatu města. Krajský soud totiž jejich námitky z roku 2021 loni zamítl.

 

Všechny „varianty“ třebíčského obchvatu, vedené volnou krajinou, by pro přírodu (živočichy i rostliny) byly daleko škodlivější, než schválená trasa. Vyplývá to z rozhodnutí Ministerstva životního prostředí (MŽP), které i těmito slovy reagovalo na odvolání spolku Děti Země a spolku Obchvat Třebíče.

Veřejné projednání posuzování vlivů na životní prostředí záměru „Nový jaderný zdroj v lokalitě Dukovany“ se bude konat v úterý 19. června od 12:00 hodin na zimním stadionu v Třebíči. Akci oznámilo Ministerstvo životního prostředí, odbor posuzování vlivů na životní prostředí.

TŘEBÍČ – V minulém čísle Horáckých novin, jsme vám představili průzkum veřejného mínění, který pro třebíčskou radnici zpracoval jihlavský sociolog Daniel Hanzl. Nezávisle na tomto průzkumu jsme se ptali náhodných občanů na obchvat a jaký mají názor na dopravní situaci v Třebíči. Většina dotázaných cítí, že je obchvat potřeba. 

S vybudováním obchvatu Třebíče souhlasí bezmála 70 procent obyvatel města. Vyplynulo to z průzkumu veřejného mínění, který v dubnu a květnu pro třebíčskou radnici zpracoval jihlavský sociolog Daniel Hanzl.

Na základě četných dotazů zveřejňujeme přílohu k usnesení vlády včetně části technické studie firmy Metroprojekt.

Rozhovor Vítězslava Jonáše pro Třebíčský zpravodaj. 

V květnu obdrží vláda ČR od Státního výboru pro jadernou energetiku doporučení, jak financovat výstavbu nových jaderných zdrojů. Ministr průmyslu v demisi Tomáš Hüner uvedl, že v souladu s energetickou koncepcí státu se stavět určitě bude. Otázkou zůstává, zda v Temelíně, nebo v Dukovanech. Jak se na výstavbu nových bloků díváte vy?

Vyvíjíme obrovský tlak na to, aby se co nejrychleji vyřešily všechny potřebné kroky a výstavba v Dukovanech se urychlila. Naprosto zásadní věcí pro výstavbu pátého bloku naší elektrárny je dopravní infrastruktura. Žijeme ve středozemí, to znamená, že dálková přeprava komponent pro výstavbu povede zejména po silničních trasách. A nejenom těch nadměrných, veškerý materiál, který se bude dovážet lodními trasami z Hamburku, bude potřeba do Dukovan přepravit, ať už vlaky nebo po silnicích.

Obchvat Třebíče je stále předmětem spousty diskuzí. Zvolená trasa určitě není ideální, ale je jedinou, kterou je stát ochoten podpořit a zaplatit.  Platí tu jednoduchá matematika. Nebude-li obchvat tak, jak je navržen, nebude žádný obchvat a když nebude obchvat, nebude pátý potažmo šestý blok Jaderné elektrárny Dukovany a tím pádem nebudou další navazující stavby, jako je například obchvat Brtnice.